Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Australia - mitä jäi mieleen?

lauantai 2. helmikuuta 2013

Australia - mitä jäi mieleen?

Huomenna se koittaa. Lento Australiasta eteenpäin! Voi viude, en tiedä miten päin olisin, oon niin hirrrrveenhirrrveenhirrrveen innoissani ensi etapista! Toisin kuin äiti, joka about hyperventiloi äsken kun skypeteltiin... Äiti, rentoudu, en mä itse ole ainakaan suunnitellut joutuvani hankaluuksiin. Kuten toverini Sami tokaisi: "Uhkarohkeat eivät elä pitkään, mutta liian varovaiset eivät elä ollenkaan!" Tosin itse meinasin pysytellä jossain siellä puolivälissä.

Tähän väliin on ehkä hyvä tehdä vähän tiivistelmää Australiasta. Jos ihan rehellisiä ollaan, niin mulle Australia oli kuin lattea pannukakku. Ihan kiva, mutta ei kovin säväyttävä. Lämmintä riittää kyllä, mutta muuten kuitenkin ilmapiiri on kovin länsimaalainen, hirmu tutun tuntuinen ja vähän tylsä. Tietysti myös maan korkea hintataso vähän lieventää alkuinnostusta, koska rahaa ei nukkumisen ja syömisen jälkeen juuri jää hauskanpitoon tai aktiviteetteihin. Onhan luonto erilainen (ja koala yhä mun lempparieläin) ja täältä ehdottomasti löytyy upeimmat rannat mitä ikinä olen nähnyt, mutta silti jäin kaipaamaan jotain eksotiikkaa. Rantojen kanssa muuten huomasin, että kävi sama juttu kuin Aasiassa temppeleiden suhteen: vaikka näki todella upean rannan, huomasi tuumailevansa vain: "vitivalkoista samettista hiekkaa, kristallinkirkas meri, aurinko paistaa, autio ranta, nojooo, ihan kiva, nähty jo." Silmä vain tietyllä tapaa tottuu, minkäs  teet.

Mietin alkureissusta pitkään mistä mun innostumattomuus johtui. Ehkä englannin kieli tuntui laimealta, niin tutulta? Liikenne oli normaalia (tosin vasemmanpuoleista). Missä tuktukit ja koko perhettä kuljettavat mopot kanoineen ja koirineen? Mitenkään erityistä arkkitehtuuria täällä ei näy, itse en ainakaan muista nähneeni yhtäkään erikoisempaa  tai silmiinpistävän hienoa rakennusta. Historiaa täältä ei juuri löydy, koska valtiona Australia on niin kovin nuori. Ruoka on melkoinen sekoitus kaikkea länsimaalaista, Australialla ei vain ole omaa erityistä keittiötään. Barbecuet ovat yleisiä kyllä, mutta ruoka mitä silloin syödään on ihan normaalia lihaa, salaattia, leipää ja niin edelleen. Suuri ero oli myös se, että uskonto ei enää näy kaduilla. Aasiassa ehti jo tottua, että ympärillä on jatkuvasti munkkeja, temppeleitä, rukoilevia ihmisiä ja että uskonto muutenkin näkyy jatkuvasti ihmisten arjessa. Australiasta puuttuvat hienot kirkot ja temppelit sekä museot. Kaiken kaikkiaan mulle jäi vähän persoonaton mielikuva. Näiden lisäksi eniten ehkä vaikuttaa juurikin se, että tulin Aasian kautta tänne ja mulla on paikka mihin verrata. Suoraan Suomesta tullessa varmasti Australia olisi ollut paljon säväyttävämpi ja jo pelkästään ilmasto ja kauniit rannat olisivat riittäneet viemään sydämen mennessään, mutta itse vain luontaisesti vertailin kaikkea pääni sisällä Aasiaan.

Tällaista rantaviivaa löytyy kyllä kilometrikaupalla, ei tarvii tapella omasta rantapaikasta

Tietenkään en väitä, ettenkö olisi nauttinut olostani Australiassa. Täällä reissatessa ei vain ollut samanlaista seikkailun ja heittäytymisen makua kuin Aasiassa. Ei enää tehnyt jatkuvasti mieli juosta paljain jaloin nurmella, hyppiä lätäköissä ja tanssia sateessa. Ehkä mun ajatusmaailmasta kertoo myös se, että yksi suurimmista kohokohdistani täällä oli ehdottomasti salsailta lattariklubilla Brisbanessa ecuadorilaisten seurassa, mikä on aika kaukana tyypillisestä aussi-illasta. Mutta siinä oli tiettyä eksotiikkaa ja uutuudenviehätystä, jota itse matkustelulta kaipaan.

Oma lempikaupunkini Brisbane ja ainoa siellä otettu kuva

Muita kohokohtia ovat ehdottomasti olleet myös mm.:
- koalan ja kengurun kohtaaminen ja rapsuttelu, joka oli mun Australian must do-listalla ensimmäisenä
- villin kengurun näkeminen luonnossa
- surffaus Noosassa
- huvittelupäivät Wet'n'Wild-vesipuistossa ja Movie Worldissa
- reissu hippikylä Nimbiniin
-reissu Blue Mountainsille, ei niinkään vuorien, vaan Laran loistoseuran ansiosta

Metsäpalo? Vaiko stunttishow Movie Worldissa?

Sea World Gold Coastilla

Sea World

Wet'n'Wild-puisto ja tubingia melkeen kun Laosissa konsanaan. Toverina Anni!

Wet'n'Wild ja loppuköllimiset poreissa

Movie World ja tukkijokimeininkiä

Ja fiilikset märän kyydin jälkeen

Kandeis varoo ku tämmösen koplan näätte

Mä tulen itse muistamaan Australian ikuisesti erityisesti sen hyvinkin mielenkiintoisista ja vaihtelevista luontoilmiöistä: saapuessani täällä riehuivat metsäpalot ja lopulta löysin itseni tulvien saartamana. Jokainen lukijani varmaan tietääkin mitä sitten kävi. Nyt olenkin noin yhden viikon budjettia jäljessä mokomien tulvien takia, luvassa siis säästökuuri!

Suurkiitokset myös Annille ja Annikalle, jotka olitte iso osa mun reissua täällä! Ootte huippuja! Anni, vie hobiteille terkkuja! Ens kerralla leivotaan vähän parempi porkkanakakku, eiksje?

Tiivistelmänä siis: iloinen olen että tulin, mutta iloinen olen jo myös siitä, että huomenna lennän eteenpäin. Kuukausi oli mulle ihan sopiva aika viettää täällä "sivistyksen parissa." Väittäisinkin, että Australiasta saisi ehkä parhaiten kaiken irti Work and holiday-vuodella, mutta mulla ei moiseen nyt ollut aikaa. Maailmassa on niin paljon muutakin nähtävää!

Laura kiittää ja kuittaa ja lähtee nyt nauttimaan ruhtinaallisista viiden tunnin unistaan ennen lentokentälle lähtöä. Kohdetta en vieläkään kerro, mutta paljastan, että aikamatkailua olisi luvassa: Kone nousee Sydneyn lentokentältä sunnuntaiaamuna 9:20. Välissä matkustan noin 16 tuntia yhdellä välilaskulla ja perille saavun 11:35 sunnuntaiaamuna. Ihan kuin aikakoneeseen astuisi, ihan absurdia! Joko arvaatte mihin nyt mennään? (kaverit jotka tiedätte tän, hys!)

Tässä mun eväät, joita ilman en maasta poistu: TimTam-keksejä ja Vegemitea paahtoleivän päälle. Nam!

Loppuun vielä toivottu kuva (vihdoin ja viimein) tatuoinnista, joka on jo siis täysin parantunut. Lovin' it!

"Doing what you like is freedom, liking what you do is happiness" on tietyllä tapaa mun molempien tatuointien yhteinen ajatus ja pikku hiljaa siitä on muodostunut myös mun koko matkan teema.


Ai niin, vielä pari juttua!

Te, jotka kotikonnuiltani olette kotoisin, kurkatkaapa tuoreinta, 31.1 ilmestynyttä Kunnallislehteä. Sieltä voi bongailla mun kolumnia reissun päältä.

Myös Australialle olen tehnyt oman soittolistan Spotifyyn, pääasiassa biiseistä, jotka täällä radiossa ja hostelleilla ovat soineet ja jotka mulle tuo muistoja mieleen. Listan voi kurkata täältä.

Tunnisteet: , ,

2 kommenttia:

26. maaliskuuta 2013 klo 19.34 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Hei kysymys sinne maailmalle! Toimiiko sulla spotify siellä? Oon ite ausseihin lähössä ja mietin, että toimiiko spotify Australiassa :) Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

 
27. maaliskuuta 2013 klo 3.13 , Blogger Laura kirjoitti...

Itse en ole vielä paikkaa löytänyt missä Spotify ei toimisi, kunhan wi-fi löytyy niin se riittää. Mulla tosin on Premium, mutta tuskinpa tuo asiaan vaikuttaa millään tapaa. Ei aihetta huoleen siis!

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu